Het is nu 20 apr 2014 06:43

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Verkiest u CorelDraw of Adobe Illustrator ?
CorelDraw 74%  74%  [ 28 ]
Adobe Illustrator 26%  26%  [ 10 ]
andere 0%  0%  [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 38
Auteur Bericht
 Berichttitel: CorelDraw <---> AdobeIllustrator
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 13:00 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Halo iedereen,

Ikzelf ben grafisch ontwerper en ben sinds 1997 actief in de 'Signwereld'
Daarnaast verzorg ik ook regelmatig drukwerk, webgraphics,...ed.
Dagelijks werk ik met CorelDraw 11 . Maar heel dikwijls, wanneer ik bestanden aanlever bij fotogravures, drukkerijen,...bekijken ze mij alsof ik van een andere planeet kom. "Werkt u niet met Illustrator" vraagt men dan. of " Kunt u mij geen ai-bestand aanleveren ?". Nu een degelijk Nederlandstalig forum over CorelDraw kan ik ook niet zo dadelijk vinden...

Nu, ik ondervind persoonlijk dat men de laatste tijd meer en meer met Cdr-bestanden overweg kan.
Persoonlijk ben ik vrij tevreden van CorelDraw al heeft het ook soms wel zijn beperkingen/rare kuren maar heeft niet elk programma dit ?

Nu stel ik mij de vraag: Wie werkt er allemaal met CorelDraw ? Of kan ik toch maar beter terug overschakelen naar Adobe Illustrator.

Profiel  

Berichttitel: CorelDraw <---> AdobeIllustrator
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 13:50 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Adobe illustrator is voor de grafische industrie het pakket.
Dit pakket kan je goed combineren met andere grafische producten zoals Adobe Photoshop en Quark-x-press. Coreldraw valt hier een beetje buiten. Veel grafische bedrijven gebruiken dus geen coraldraw dit heeft als reden dat je bij de drukker hiermee problemen krijgt. De drukker koopt alleen de meest gebruikt pakketen in de grafische industrie. Dat is een beetje de rede.

Profiel  

Berichttitel: Re: CorelDraw <---> AdobeIllustrator
BerichtGeplaatst: 30 sep 2005 20:26 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

mark met de k schreef:
Dit pakket kan je goed combineren met andere grafische producten zoals Adobe Photoshop en Quark-x-press. Coreldraw valt hier een beetje buiten. Veel grafische bedrijven gebruiken dus geen coraldraw dit heeft als reden dat je bij de drukker hiermee problemen krijgt. De drukker koopt alleen de meest gebruikt pakketen in de grafische industrie. Dat is een beetje de rede.

Dat ondervind ik dus ook, mark.
De grafische industrie draait met Adobe.
Kijk maar naar de jobaanbiedingen:
kennis van ILLUSTRATOR-PHOTOSHOP-QUARK, zelden of nooit CorelDraw.

CorelDraw zijn interactie met Photoshop werkt ook prima.
Beelden met layers uit Photoshop kunnen gemakkelijk geïmporteerd worden in CorelDraw met behoud van layers.
Men kan expoteren naar AI, DWG, DXF, EPS, PDF,...Kleuren kan naar keuze aanpassen...
Kortom, alles wat mogelijk is in Illustrator kan ook in CorelDraw.
Bovendien beschikken ze ook over CorelPhotopaint en PaintshopPro,
toch ook degelijk,maar minder bekende, 'fotobewerkings'programma's.

Alleen een vergelijking maken met een programma als Quark in de productrange van Corel kan ik niet...

Voor mij is het eigenlijk eender...Als het resultaat maar top is !

Persoonlijk doe ik 'signwerk' vanuit Coreldraw. Van ontwerp tot het snijden van de opdracht.
Via een plug-inn. Het is niet de meest uitgebreidde snijsoftware op de markt maar het werkt, laat me nooit in de steek (klopklop)
en ik kan alles snijden zoals ik het wil.
Bovendien was de aanschafkost ervan zeer laag.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2005 10:20 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

ik heb zelf een grafische opleiding gedaan op het Grafisch Lyceum in amsterdam en daar heb ik nooit coreldraw gebruikt. Je leert eigenlijk alleen werken met Photoshop Illustrator en Quark-x-press en andere grafische pakketen worden er bijna niet gebruikt. Terwijl coreldraw best wel een goed pakket is.

op http://www.diskidee.nl/software/testen/index.htms/2933 lees je dat coraldraw gewoon minder populair is en eigenlijk de slag heeft verloren als marktleider.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 11 okt 2005 19:01 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Ik zelf werk ook liever met Corel omdat het gebruik vriendelijker is dan Illustrator. Het geeft met printen iets meer kleur verschil om dat de ingesloten profielen niet of nauwelijks overeen komen. Maar omdat daar toch geen enkele ontwerper mee overweg kan ga ik zeker voor Corel.!
(Zo dat heb ik gezegt :roll: !!!) Verder kent ook illustrator zijn beperkingen wat ik overigens een grof schandaal vind voor een opmaakprogramma voor de grafische sector. EEN LENGT VAN 13.60 KAN HET NIET AAN!!!!!!. Erg triest! Met Corel geen probleem....
Maatvoering is in cs2 aangepast maar kan nog steeds niet boven de 5 mtr zoveel komen.... maar de verbetering is wel lekker. Kleur verloop in stappen ...Bij corel tot 2000 stappen...
Illustrator loopt daar erg mee achter. Daarkun je dus een kleur verloop op een oplegger dus wel mee vergeten. (dit zie je n.l.)
Ik zou graag zien dat corel en illustrator een samenwerkingsverband zouden gaan starten. Maar Illustrator kan een hoop van Corel leren!!! :shock:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 okt 2005 18:31 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Ik heb de afgelopen jaren met talloze specifiek voor de sign ontwikkelde software pakketten gewerkt zoals easysign, signalize, flexisign etc...
deels op de mac en pc platform.
De laatste jaren gebruik ik Coreldraw als basis voor alle signs die we maken (versie 12 nu). daaraan gekoppeld cocut (plugin voor coreldraw om te snijden. en dit bevalt mij uitstekend goedkoop en doet wat het moet doen.

Uitwisseling van bestandsformaten naar andere pakketen werkt goed, wel heeft corel naar ai soms wat problemen met dichtlopende letters
corel doet niet onder voor illustrator dat willen de die hard mac gebruikers je nog wel laten geloven.

Aankomen bij een lithograaf met cdr bestand is vragen om moeilijkheden
dit komt deels dat die gasten vaak opgegroeid zijn met mac als het systeem voor grafische toepassingen en adobe pakketen want verder kijken dan hun neus lang is zit er niet meer in .
Het feit dat ze niet met allerlei bestand formaten om kunnen gaan is al erg bedenkelijk aangezien ze dan blijkbaar jaren lang innovatieve stilstand nog doormaken.

zoek een andere lithograaf of zet je bestanden om naar ai wat makkelijk in coreldraw kan gaat 98% goed(ik check ze altijd even in illustrator voor eventuele conversie problemen die laatste 2%)

Dus blijf bij coreldraw, maar werk aan je kennis van andere pakketen, hou de ontwikkelingen bij

Elk pakket heeft kuren en ik vind illustrator lastiger om even snel iets na te teken in coreldraw doe ik iets in 5 min en dat duurt in illustrator 15 min
en ik beheers elk pakket even goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 okt 2005 21:08 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Tsja, ik gebruik zowel Corel als Illustrator naast elkaar.... sommige dingen gaan in Corel beter en andere in illustrator.

Mijn ervaring is verder dat alle drukkers en/andere Mac fanaten goed uit de voeten kunnen met het .eps van Corel, wat me wel opvalt is dat een .eps van versie 8 een heel stuk kleiner is dan van hetzelfde bestand in versie 11, illustrator idem dito.

Groeten
Sander

Profiel  

Berichttitel: Illustrator
BerichtGeplaatst: 02 nov 2005 19:48 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Voor de grafische wereld is Illustrator absoluut the way to go.

Wanneer je niet veel samenwerkt met professionele grafisch ontwerpers zul je echter weinig last hebben als je voor Coreldraw kiest.
Werkt prima, is veel goedkoper en heeft zelfs voordelen boven Illustrator.

Voor mij persoonlijk is Illustrator superieur. Pas wel op met conversie tussen de twee pakketten met linked files, lettertypen en lijntiktes.

Kijk voor de rest naar de standaarden in de grafische sector. Illustrator, Photoshop, Indesign (opvolger Quark??? of ben ik te vroeg om dit te zeggen), Acrobat/PDF. Allemaal Adobe. Beter kiezen voor de marktleider zou ik adviseren.

- Paul

Profiel  

Berichttitel: Re: Illustrator
BerichtGeplaatst: 05 nov 2005 23:12 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Kijk voor de rest naar de standaarden in de grafische sector. Illustrator, Photoshop, Indesign (opvolger Quark??? of ben ik te vroeg om dit te zeggen), Acrobat/PDF. Allemaal Adobe. Beter kiezen voor de marktleider zou ik adviseren.

- Paul[/quote]

Dan moet de marktleider toch beter zijn best gaan doen om wat gebruikersvriendelijker te werk te gaan.

Een ferrari zonder gaspedaal..... Geef mij maar corel[/quote]

Profiel  

Berichttitel: Re: Illustrator
BerichtGeplaatst: 05 nov 2005 23:35 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Ik volg deze discussie al een tijdje en
het is bijna dezelfde discussie als:
MAC of PC.

Uiteraard het resultaat primeert zodanig dat de klant tevreden is,
uw (goede) reputatie bevestigd wordt en
de reclame doeltreffend is en aanspreekt.

Dat Illustrator (ik spreek niet over indesign en photoshop)
grafisch het sterkst voor de dag komt ten
opzichte van CorelDraw , zou ik niet dadelijk
durven beweren.
Momenteel kun je met CorelDraw (al enige versies) perfect verschillende types PDF's maken zodanig dat deze ook
naar drukkerijen, fotogravures, ed... kunnen verzonden worden.

Zoals eerder aangehaald:
In Illustrator een blad aanmaken van 7 meter kan ik op dit moment niet. In CorelDraw gaat dit probleemloos.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 nov 2005 15:47 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Laten we wel wezen, het zijn beide maar stukjes gereedschap om onze creaties gestalte te geven.
Of dit nu gedaan wordt met Corel of Ill., zegt niets over de kwaliteit van deze uitingen.
Als het gereedschap maar beheerst wordt!!

Daarbij geld dat een beetje drukkerij de kennis in huis moet hebben om met bijde opties te kunnen werken danwel een juiste conversie moet kunnen toepassen.

Helaas is dat in de praktijk meestal niet het geval.
Ikzelf werk al jaren met illustr., photoshop, GoLive, InDesign (met Q ben ik gestopt) en de twee van Macromedia, Dreamwever en Flash.
Ik ondervindt daarom misschien niet veel problemen, naar de drukker toe.

Veel van mijn kennissen werken ook met Correl, en ondervinden de problemen die in dit forum ter sprake komen.
Als je op profesionele basis werkt, is het misschien toch de overweging waard om over te stappen, (of zeg ik nu iets fouts!!)

Wat betreft het gebrek aan grootformaat in Illustr., is een optie die ik gebruik, het geschaald aanleveren van het bestand (beperkt het bestandsgrote, en is probleemloos op te schalen door de drukker).
Daarbij wel opgemerkt, dat als er ook beeldmat. gebruikt wordt deze wel in het juiste formaat moet worden meegeleverd.

:)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 12 nov 2005 20:12 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

het enigste dat ik nog bij akn dragen is dit.

Laten we ten eerste mt zn alle streven naar 1 standaard...
uitgaande van de populariteit van illustrator word dat al gauw het .ai formaat.

en waar ieder mee wilt werken, maakt dan niet uit, als je vanuit corel, zonder enige problemen knappe .ai bestanden kan toveren. doe dat dan.
kan je met corel .ai bestanden zonder problemen importeren... doe dat dan.

in dat geval kan je met corel werken... zo niet, ga dan illustrator leren.

het vervelende is dat in de praktijk blijkt, dat bedrijven die met corel werken, onprofesioneel, en goedkoop overkomen. en dat is dus niet mijn
persoonlijke mening.

zelf ken ik binnen de webdesign wereld, het probleem fireworks v.s. photoshop. ik werk zelf met fireworks, en heb ook geen problemen met het aanleveren van photoshop documenten, en kan deze zelf ook heel goed verwerken.

in dat geval lijkt het me geen probleem waar je zelf mee werkt.

greets,
Stephan

Profiel  

Berichttitel: Coreldraw
BerichtGeplaatst: 18 nov 2005 12:33 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

Wij werken met photoshop en coreldraw. Ik ben niet anders dan dit gewend. Ook wel eens wat dingen geprobeerd in illustrator maar werkt naar mijn gevoel veel ingewikkelder.

Profiel  

Berichttitel: Re: CorelDraw <---> AdobeIllustrator
BerichtGeplaatst: 19 nov 2005 00:02 
Nieuwe gebruiker
Nieuwe gebruiker

mark met de k schreef:

100% mee eens.

Gr,

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2005 09:44 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

jlx , zou jij corel 12 verkiezen boven corel 11???
Ik werk n.l. ook nog steeds met 11 omdat 12 nog steeds niet goed is..???
Ik hoor het wel van je !
Jack

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 nov 2005 23:45 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

solo schreef:
jlx , zou jij corel 12 verkiezen boven corel 11???
Ik werk n.l. ook nog steeds met 11 omdat 12 nog steeds niet goed is..???
Ik hoor het wel van je !
Jack

halo jack,

Ik werk momenteel met Coreldraw 11 en,
misschien behoorlijk vreemd voor u, Coreldraw 8 !
voor grafisch werk, webgraphics --->11, voor signwerk --->8

Ik heb ook een tijdje gewerk met 9. De stap naar 10 heb ik nooit gezet.

CorelDraw 11 heeft duidelijk zijn verschillen met 8, ongetwijfeld
maar voor puur signwerk heb ik aan 8 ruim voldoende.
(9 zou ook mogen daar daar heb ik geen licentie van)

Het vectoriseren van bitmapafbeelding (tiff, jpg, bmp, png, psd),
het importeren van afbeeldingen zowel vanuit een bestand
als van een scanner, het werken met knooppunten,
verschalen, bladopmaak (plotlengtes) ,
exporteren naar ai, DWG, dxf...kortom de standaardinstellingen
om tekeningen klaar te maken om te plotten zijn aanwezig
in CorelDraw 8 en ze werken perfect.
Op dat gebied heeft CorelDraw 11
niet veel nieuws gebracht.
Wel nadelig is dat je in de 8 niet kunt opslaan als PDF wat
voor grafisch werk in deze tijden zeer nadelig is. Daarom 11

CorelDraw 11 is uitgebreider op Webgebied.
Ik heb echter eens geprobeerd een pagina op het web te krijgen
maar de omzetting naar html is zeker niet optimaal en niet aan
te raden als website-editor.
Je heb er in de 11 uiteraard nieuwe fucties bijgekregen maar voor signwerk dragen ze niet (veel) bij,
niet echt grote verschillen.

Wat betreft de 12...
Ik heb laatst deze gedownload
Afbeelding
Ik heb er een kleine 3 uur in totaal mee gewerkt en kan nog niet
echt een duidellijk verschil merken tov 11.
Ze hebben er wel een easyshape-tool in geprogrammeerd zodanig
dat met de hand snel getekende lijnen worden rechtgetrokken...

Nee, ik zou deze niet dadelijk verkiezen boven 11 ( of 8 :lol: )
Ik ga er nog wel mee experimenteren en als ik iets ontdekt
dat zeker de moeite is voor signwerk of aanverwant laat ik zeker weten.
Hopelijk ben ik wat voorbarig geweest en ontdek ik alsnog nieuwe...
Meestal is mijn eerste indruk de beste.
You never get a second chance to make your first impression, so...

tenslotte dit nog:
In cd11 heb ik soms aan de hand dat wanneer je letters een contour/outline geeft
deze van de vreemde 'uitstekels' gaat vertonen op sommige plaatsen die zeker niet evenwijdig
lopen met de originele contour van de letters (altijd bij lettertypes)
Dit verschijnsel heb ik nooit aan de hand bij cd8.

Groetjes, JLX

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2005 01:09 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

tenslotte dit nog:
In cd11 heb ik soms aan de hand dat wanneer je letters een contour/outline geeft
deze van de vreemde 'uitstekels' gaat vertonen op sommige plaatsen die zeker niet evenwijdig
lopen met de originele contour van de letters (altijd bij lettertypes)
Dit verschijnsel heb ik nooit aan de hand bij cd8.

Ik heb het zelfde wel mee gemaakt.
Soms gebeurt dit wel en soms niet.....
Geen idee waar het aan kan liggen. Maar in je snijwerk kun je dit dus wel degenlijk terug zien...Jammer genoeg.

Ik vermoed zelf dat het aan de fonts ligt. (kan) :roll:
Maar dat weet ik dus niet zeker.
Ik converteer altijd alle lettertypes. en dan moet mijn snijprog. het wel aan kunnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 nov 2005 18:13 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

De discussie blijft een Mac versus PC mensen aangezien in Corel & Adobe producten over het algemeen hetzelfde mogenlijk is.

De generale standaard is dat voor bitmaps Photoshop gebruikt word, waarmee ik het wel eens ben. Voor vectoren en combinaties van vectoren en bitmaps maakt het eigenlijk niet uit of je Corel Draw of Adobe Illustrator gebruikt qua aanlevering en is het mij 'lood om oud ijzer'.

Zolang je maar effectief met je software om kan gaan, wat voor veel mensen al een kunst op zich is !!!!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jan 2006 21:06 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Grappig zo'n discussie. Wat het belangrijkste is denk ik is dat de verschillende programma's ook onderling goed met elkaar moeten werken dus dat je een illustrator bestand gewoon in coreldraw kan gebruiken en andersom. dan maakt het niet uit welk programma je gebruikt!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2006 16:55 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Ik werk het liefst met Coreldraw (12), ik maak hierin eenvoudig mijn belettering mee, een glastekening en de hpgl bestanden voor de cnc machine, het werkt allemaal prima ook de uitwisseling naar andere software werkt wat mi betreft ook goed, soms gaat het importeren van AI bestanden niet helemaal vlekkeloos maaar als je ze opslaat in een lagere versie is dat ook meteen opgelost

Marc

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2007 01:01 
Regelmatige Forum Bezoeker
Regelmatige Forum Bezoeker

Ik heb sinds een paar weken Corel X3 en hij werkt erg lekker
Zitten weer een paar leuke extra funkties in tov 12

Ik heb nog even getwijfeld om naar Adobe over te stappen, maar ik ben eigenlijk te lui om alles weer opnieuw te leren (ik zit al sinds versie 3 met Corel te prutsen)

Verder doe ik (nog) maar weinig met dingen die naar een drukker moeten (durf ook meteen toe te geven dat ik de ballen snap van kleurprofielen enz. - veel verder dan het verschil tussen RGB en CMYK kom ik niet :oops: )

Tenslotte was er ook nog het aanzienlijke prijsverschil (niet helemaal eerlijk, want ik wilde dan van Adobe meteen de complete CS3 hebben)

Aangezien ik nog genoeg moet investeren de komende tijd (ben pas sinds kort 'officieel' bezig) heb ik dus voor Corel gekozen

Het argument dat Corel een 'hobby pakket' zou zijn gaat voor mij niet op... Zoals iemand al opmerkte gaat het niet om de kwaliteit van het gereedschap, maar wat je er mee kan maken

Maar om op de oorspronkelijke vraag terug te komen...
Reden dat Adobe meer in de grafische industrie wordt gebruikt is denk ik hoofdzakelijk terug te leiden naar het feit dat daar hoofdzakelijk met Apple gewerkt wordt
PC's konden jaren geleden bij lange na niet tippen aan de grafische kwaliteiten van Apple, dus Apple was een logische (eninge) keus... en dan zat je automatisch aan Adobe vast.
Als je eenmaal (jaren lang) in zo'n pakket hebt geinvesteerd (zowel geld als tijd om te leren ermee te werken) stap je dus niet snel meer over op iets anders (zelfde reden dat ik weer voor Corel gekozen heb)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 25 jul 2007 22:19 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

mark met de k schreef:
ik heb zelf een grafische opleiding gedaan op het Grafisch Lyceum in amsterdam en daar heb ik nooit coreldraw gebruikt. Je leert eigenlijk alleen werken met Photoshop Illustrator en Quark-x-press en andere grafische pakketen worden er bijna niet gebruikt. Terwijl coreldraw best wel een goed pakket is.

op http://www.diskidee.nl/software/testen/index.htms/2933 lees je dat coraldraw gewoon minder populair is en eigenlijk de slag heeft verloren als marktleider.

Ja en dan moet je ook vooral mijn reactie op dit artikel onderin lezen. Wat een enorme NERD is die schijver, Dirk Peeters, van dat artikel zeg.....

Het artikel dateert uit 2001 toe A CS nog lang niet uit was. Juist op dat moment was Corel vele malen veelzijdiger dan alle Adobe pakketten. Juist toen had de schrijver moeten zeggen dat dit een veelbelovend pakket is, maar nee hij zag de ontwerpers met de mooie groene appeltjes, nam een hap en viel voor 100 jaar in slaap (hoop ik).

ow en Mark.. haal je les uit de woorden van mijn stagiaire (van het grafisch lyceum).....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 22 dec 2007 01:16 
Creaforum verslaafd
Creaforum verslaafd

Ik werk o.a. met CorelDRAW X3 en Corel Photo-Paint X3 en i.c.m. de plugins van AV Bros Page Curl en Alien kan je de meest mooie extreme ontwerpen maken zoals bijvoorbeeld aero/glas effecten, etc.
(http://www.alienskin.com/) + (http://www.avbros.com/english/products.html)

Geweldig programma met zeer veel mogelijkheden.

Groeten, Leo

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2008 18:03 
Gebruiker
Gebruiker

Ik werk al sinds CorelDRAW! 4 met dit programma.
Op dit moment met 12 en dat gaat ook prima.
Goede koppeling met easysign ook nu, en da's handiger dan steeds naar ai converteren omdat illustrator beter combineerde met easysign.
Dan moest je steeds de tekst eerst naar krommen zetten en breken om die lijntjes door je letters (met binnenruimte) te voorkomen.
Anyways, ik probeer soms ook een beetje illustrator, maar het komt mij erg onlogisch over qua opzet en werking.
Maar net wat je gewend bent, denk ik.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 24 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT [ Zomertijd ]